Rick Zagers pleit voor harde aanpak relschoppers

Naar aanleiding van de diverse incidenten regen hulpverleners tijdens afgelopen carnaval heeft Rick Zagers tijdens de gemeenteraad vragen gesteld om relschoppers harder aan te kunnen pakken.

Carnaval is een volksfeest voor jong en oud. De afgelopen editie is er weer volop gefeest in alle dorpen en wijken. En dat alles in een  gemoedelijke sfeer en met grote tolerantie van mensen.

De Bredase VVD constateert echter dat het een paar keer flink mis is gegaan. Er is meerdere keren geweld gepleegd tegen hulpverleners. Wij vinden dit ronduit afschuwelijk en onacceptabel! Juist omdat een volksfeest als carnaval alleen kan bestaan door de oplettendheid en dienstbaarheid van de hulpverlener.

Zo zijn twee agenten tijdens het uitvoeren van hun werk mishandeld door twee mannen uit Alblasserdam. Diezelfde nacht, een stukje verderop, heeft een agent voor een auto opzij moeten springen om te voorkomen te worden aangereden.

Verder zijn in Prinsenbeek twee bikers van de politie in elkaar geslagen tijdens een aanhouding en werd een kenteken van een politiewagen gestolen waardoor dat voertuig niet meer inzetbaar was. Ook in de regio werden agenten gebeten en aan hun haren getrokken.

Al deze acties zijn stuk voor stuk onsmakelijk en niet goed te praten. Het is daarom ook goed dat al deze mensen door een rechter zullen worden berecht.

Wel is de VVD Breda benieuwd naar wat we nog meer kunnen doen tegen dit soort voorvallen.

Want als het aan de VVD Breda ligt kan het nooit zo zijn dat deze de twee heren uit Alblasserdam volgend carnaval weer naar Breda komen om een ‘feestje te vieren’.

Als het aan de Bredase VVD ligt, kan het niet zo zijn dat de twee heren uit Prinsenbeek komend weekend gewoon weer uitgaan in de binnenstad terwijl de mensen die ze zelf hebben mishandeld voor hun veiligheid zorg dragen.

Daarom heeft de VVD de volgende vragen aan het college:

1. Is het college het met de VVD Breda eens dat personen die in Breda zodanig hevig geweld tegen hulpverleners hebben gepleegd niet zonder meer welkom zijn in het uitgaansgebied van Breda?

2. Welke maatregelen kan het college treffen om deze personen te weren uit het uitgaansgebied?

3. Welke maatregelen is het college van plan in te zetten om ervoor te zorgen dat deze personen niet zomaar het uitgaansgebied in kunnen gaan en weer de openbare orde kunnen verstoren?

4. Welke maatregelen is het college van plan in te zetten om ervoor te zorgen dat deze personen uit Alblasserdam volgend jaar niet opnieuw in Breda kunnen carnavallen?

5. Ziet het college mogelijkheden om geweld tegen hulpverleners, op bestuurlijke wijze, in de toekomst harder te straffen?

Namens de VVD fractie,

Rick Zagers